+48 696 105 839
+48 696 105 839
Blog
  • Strona główna

Jakie napoje wybierać, aby nawodnić ciało?

Autor Edyta 0
2016
11
15

Brak Ci energii i miewasz bóle głowy? Odczuwasz suchość jamy ustnej i języka?

W wielu przypadkach są to objawy zwykłego odwodnienia. Wystarczy zadbać o odpowiednie nawodnienie i życie zaczyna nabierać barw.

Woda stanowi więcej niż 60 % masy naszego ciała i jest niezbędna dla wszystkich procesów przeprowadzanych w naszych komórkach – jest ona środowiskiem dla wszystkich reakcji metabolicznych, włączając w to produkcję energii. Krew, która jest kolejnym kluczowym płynem, przenosi tlen oraz składniki odżywcze do komórek i pomaga pozbyć się toksyn.

W związku z tym, iż każdego dnia tracimy wodę wraz z potem, wydychaną parą wodną oraz moczem musimy nauczyć się wybierać odpowiednie napoje w ciągu dnia. Poszczególne rodzaje napojów różnią się pod względem ciśnienia osmotycznego, czyli osmolalności. Osmolalność określa ilość cząsteczek na 100 ml napoju. Wartość ta zwiększa się wraz z ilością węglowodanów w napoju.

 

nawodnienie-2

 

NAPOJE HIPERTONICZNE

1. Mają wyższe ciśnienie osmotyczne niż krew, tzn. mają większą ilość cząsteczek (składników odżywczych) w porównaniu do płynów ciała.

2. W pierwszej kolejności wyciągają wodę z tkanek w celu wyrównania ciśnienia osmotycznego, dlatego w pierwszym momencie działają odwadniająco, a nawadniają dopiero po wyrównaniu ciśnienia osmotycznego,

  1. Ogólnie nie są zalecane w celu uzupełnienia płynów, ale jeśli chcesz je spożyć, to zrób to ewentualnie po intensywniejszym wysiłku fizycznym – będzie to wówczas źródło szybkoprzyswajalnej energii.
  2. Przykładowe napoje hipertoniczne: soki owocowe, słodkie napoje typu cola, napoje energetyczne z kofeiną i tauryną.
  3. Jeśli jako osoba początkująca rzucisz się na ćwiczenia, bez uprzedniego odżywienia i nawodnienia, to możliwe, że dopadnie Cię skrajna niemoc, tzw. wyłączenie „wtyczki z gniazdka” i wówczas napój energetyczny pomoże Ci odzyskać równowagę i kontakt z rzeczywistością.

NAPOJE IZOTONICZNE

1. Mają podobne ciśnienie osmotyczne do krwi, tzn. taką samą koncentrację cząsteczek, co płyny naszego ciała.

2. W ich skład wchodzi 6-8g węglowodanów na 100 ml płynu, a dodatek potasu i sodu pomaga zrównoważyć tempo przepływu płynów w komórkach i tkankach.

3. Najszybciej i najlepiej nawadniają i zaspokajają pragnienie.

4. Przykładowe napoje izotoniczne: oshee, powerade, izostar

5. Polecane są osobom uprawiającym ćwiczenia wytrzymałościowe, które trwają dłużej niż godzinę.

6. Sportowy napój szybko nawadniający organizm możemy przygotować mieszając 750 ml wody, 250 ml soku i gram soli (np. himalajskiej).

NAPOJE HIPOTONICZNE

1. Mają niższe ciśnienie osmotyczne niż płyny ustrojowe, dzięki czemu są bardzo łatwo wchłaniane przez organizm i szybko gaszą pragnienie.

2. Mają niższe stężenie elektrolitów i cukrów w porównaniu do izotoników i hipertoników, więc nie poprawiają równowagi wodno-elektrolitowej.

3. Odpowiednie dla osób uprawiających sport rekreacyjnie lub wykonujących mniej intensywne ćwiczenia.

4. Do płynów hipotonicznych można zaliczyć m.in. wodę źródlaną oraz rozcieńczone soki warzywne i owocowe.

autor: Edyta