+48 696 105 839
+48 696 105 839
Blog
  • Strona główna

Co to są te aeroby?

Autor Edyta 0
2016
11
11

Każda aktywność, która trwa dłużej niż 20 minut, utrzymująca przedział tętna 65-85% tętna maksymalnego to wysiłek tlenowy – inaczej zwany aerobowym.

Jak wyliczyć swoje tętno maksymalne?

220 – wiek = HRmax (tętno maksymalne)

Tętno maksymalne to ilość uderzeń serca na minutę, powyżej którego może nastąpić zawał serca. Wiedza na ten temat jest potrzebna, aby obliczyć próg tlenowy i beztlenowy. Gdy trenujesz powyżej 85%, to jesteś już w procesach beztlenowych i z sekundy na sekundę robi się coraz mniej tlenu, słabniesz, robi się gorąco, następuje palenie wewnątrzmięśniowe, palenie w płucach.

Poszczególne progi HRmax mają różne przedziały spalania substratów energetycznych i jeśli utrzymujesz aeroby na poziomie 60-70%, wówczas 80% energii stanowią kwasy tłuszczowe, a tylko 20% węglowodany. Im intensywniej trenujesz, tym niższe tempo spalania kwasów tłuszczowych, a ok. 60 % wypełnia spalanie węglowodanów. Trenując w skrajnym beztlenie w 90% substratami energetycznymi są węglowodany, czyli wypalamy zapasy glikogenu mięśniowego.

Wysiłek aerobowy obniża ciśnienie krwi, poprawia natlenienie mięśni, wpływa na rozwój mitochondriów. Aeroby zwiększają pojemność wyrzutową serca. Wielu maratończyków ma tętno na poziomie 40-50, bo gdy serce wyrzuci za jednym razem dużo tlenu, to nie musi co chwilę pompować.

Dla kogo są dobre aeroby?

dla osób, które chcą spalić tkankę tłuszczową.

dla osób z nadciśnieniem: lekkie aeroby pozwolą obniżyć tętno spoczynkowe, obniżyć ciśnienie wywierane na ściany naczyń krwionośnych.

dla osób niewytrenowanych – osoba otyła powinna zacząć od lekkich aerobów, a nie od intensywnych interwałów. Osoby z większą masą powinny raczej wybierać basen, rower, nordic walking bardziej niż biegi.

Co musisz jeszcze wiedzieć?

Jeśli spojrzymy trochę szerzej, to okazuje się, że aeroby nie są takie ok. Być może spalisz na każdej sesji ok. 200-400 kalorii, może tu rzeczywiście spala się 80% kwasów tłuszczowych…… Natomiast po zejściu z aerobów, nasz organizm dochodzi do stanu równowagi już po ok. 50 minutach i tempo metabolizmu nie jest przyspieszone. Dodatkowo długi wysiłek aerobowy produkuje trochę więcej kortyzolu, czyli jest stresem dla naszego organizmu, co wiąże się z katabolizmem i słabszym samopoczuciem. Więc, jeśli biegasz już od dłuższego czasu, a efekty w ciele nie są zadowalające, to być może warto zastanowić się nad wprowadzeniem do swojego programu treningowego ćwiczeń wzmacniających.

co-to-sa-te-aeroby-2

autor: Edyta